MARDRÖM TERAPI

Hej!

 

Detta avsnittet handlar om Mardröm terapi eller Imagery Rehearsal Therapy (IRT). Fri översätt skulle vi kunna säga ‘bildspråk repetitions terapi’.  En terapiform som har beprövat resultat vid frekventa mardrömmar. Frekventa mardrömmar orsakats ofta av Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD). PTSD går inte över av sig själv. Har du frekventa mardrömmar då rekommenderar jag dig att söka hjälp i din bearbetningsprocess.

 

Hitta rätt terapeut

Prata med din läkare för att få en remiss till en terapeut som är utbildad i en evidensbaserad traumabehandlingsmetod. De flesta terapeuter i Sverige är tyvärr inte utbildat i evidensbaserad traumabehandling. Min erfarenhet är att även när du vänder dig till en enhet som arbetar med PTSD, så finns chansen att terapeuten inte är utbildat i en evidensbaserad traumabehandlingsmetod. I Sverige får man behandla patienter med PTSD utan vidareutbildning. Du har alltid rätt att fråga efter terapeutens utbildning, kunskap och kompetens.

mina hemsidor  hittar du mer information om evidensbaserad behandling och om min online bearbetningskurs och om behandlingsprogrammet på distans.

 

Imagery Rehearsal Therapy

IRT fokuserar direkt på att hjälpa till att göra dina mardrömmar mindre intensiv. I  IRT  “omprogrammerar” du dina mardrömmar så att de blir mindre skrämmande och våldsam när de inträffar igen.

Men först och främst är det viktig med sömnhygien som jag beskrev i ett tidigare avsnitt.

 

Steg 1

Beskriv din mardröm som du har haft upprepade gånger: Framkalla din mardröm i huvud och skriv ner den, som om det är en berättelse. Skriv så mycket som möjligt alla detaljer du minns. Var inte rädd att skriva ner den, tänk på varför du gör det: Du vill minska på dina mardrömmar och du vill att de blir mindre skrämmande. Känner du att det är för svårt då kan du ladda ner min självhjälp guide med stress reducerande övningar. Eller be en terapeut om hjälp.

Steg 2

Andra saker i din mardröm. Ta kommandot över din mardröm och skriv om vad du vill andra. Du får transformera negativa aspekter från mardrömmen till positiva. Du kan till exempel:

  • Ändra slutet till något positivt
  • Du kan ändra på temat
  • Du kan ge dig själv en hjälteroll i drömmen

Tänk på att i en dröm är allt möjligt. Du kan få vingar och flyga iväg från händelsen. Du kan få hjälp från din hjälte. Du kan bli större, du kan allt. Var kreativ och tänk efter vad du skulle vilja. Du får ändra på så många detaljer du vill.

Skriv nu ner din dröm som du vill att den kommer att se ut. Bästa resultat får du när du skriver det för hand.

Steg 3

Läs din mardröm regelbundet på dagen och förställ dig i huvud hur det kommer att se ut. Då hjälper du dina hjärnor att skapa nya banor att ersätta det negativa med det positiva.

Läs din nya dröm innan du lägger dig och lägg pappret med din dröm under din kudde eller på sängbordet. Vaknar du på natten av en mardröm så kan du göra vad jag beskrev i förra avsnittet plus att du läser din nya dröm.

Steg 4

Fortsätt med övningen. Tänk inte efter en natt när du får på nytt en mardröm *denna övning hjälper inte mig’. Fortsätt med att öva. Du kan väl inte heller springa ett maraton efter en dag träning.

Vill du få min blogg varannan vecka i din e-postlåda? Prenumererar dig då på Jeanettes fria utbildning och inspiration. Klick här.

På gång

9 september workshop i Malmö om traumamedveten yoga och föreläsning om behandling av sexuella trauman.

I oktober kommer jag att starta en ny grupp i Det Röda Tältet. Du kan redan nu anmäla dig och då får en gratis EMDR session som bonus. Hör av dig om du vill ha information.

 

Gratis under sommaren:

Insikt och förståelsekurs

 

Prisvärd:

Bearbetningskurs

Frigörelse från skam kurs

Kom in kontakt med dina känslor

 

En värdefull investering:

Det Röda Tältet behandlingsprogram

För professionella:

För dig som arbetar med klienter, patienter, elever, brukare. För dig som arbetar med människor

PTSD kurs februari 2019

 

Namasté

 

Jeanette

 

2018-07-19T07:49:32+00:00

4 Comments

  1. Emma June 12, 2018 at 7:00 pm - Reply

    Bra tips du gav mig. Aldrig hört detta som du beskriver men ska tänka på detta !!

  2. Emma June 12, 2018 at 7:00 pm - Reply

    Aldrig hört detta så bra tips du gav mig !!!

  3. Johan Grattisvarlden.se June 13, 2018 at 2:33 am - Reply

    Väldigt intressant! Jag har hört lite om IRT innan. Men nu har jag gått en helt annan förståelse och insikt om ämnet. Tack!

  4. Tess Mabon June 13, 2018 at 11:57 am - Reply

    Så spännande med skrivandet som ett sätt att läka. Och så enkelt och tydligt du beskriver hur en ska gå tillväga. Jag tänker att samma tillvägagångssätt går att använda till andra situationer som kanske att man går och oroar sig för ett möte eller annat i framtiden och om man jobbar med att ändra slutet, etc så kan oron minskas/försvinna.

Leave A Comment