SJU STEG OM HUR DU KAN PÅVERKA DITT LIV

I detta blogginlägg får du sju steg om hur du kan påverka ditt liv i 2018.

 

Hur ofta har du börjat ett år med nyårslöfte och hållit det bara några få dagar eller veckor? Du är inte ensam, de flesta gör det upprepade gånger för att sedan bestämma sig att målsättning inte är något som passar de. Sexuella trauma står ofta i vägen för att uppnå vad du vill. Traumat tar så mycket energi och hjärnan vill inte ha förändring. Förändring tar ännu mer energi. Din hjärna vill hålla dig i din komfortzon och därför saboterar den dig.

Vad önskar du dig för 2018? Mer lugn och harmoni? Bearbeta gamla trauma? Kunna spring 5 kilometer eller sluta röka? Du bestämmer ditt mål och låt mig ge dig sju steg för att kunna påverka 2018, så att du kan leva livet som du vill.

 

  1. Bestäm

Det första är att du ska bestämma vad du vill uppnå, vilket resultat du vill ha den 31 december 2018. Utan mål inga resultat. Vad skulle du önska dig? Vad är din längtan? Förmodligen har du olika önskan för olika områden i ditt liv och därför kan du sätta olika mål till exempel för din hälsa, dina relationer, din ekonomi eller din personliga utveckling. Välja en eller två saker du vill arbeta med under 2018. Bättre att nå ett mål än att avbryta 8.

  1. Skriv

Steg två är att du skriver ner dina mål. Människor som skriver ner sina mål får mycket oftare resultat. Om du bara tänker vad du skulle vilja kommer du med stora sannolikhet inte var du vill vara. När du skriver ner dina mål ska du skriva vad du vill och inte vad du inte vill. Följande exempel förtydligar det: ‘’Jag vill inte längre känna skam när andra tittar på mig’’, ‘Jag vill inte tänka negativt om mig själv’’, båda exempel är negativ formulerad. Exempel på positiva mål är : ”Jag vill känna mig värdefull, och ‘’Jag vill ha positiv självkänsla’’

  1. Plan

Endast genom att skriva ner kommer du inte nå dina mål, hoppas och be är sällan tillräckliga för att komma i mål. Vill du kunna springa 5 kilometer behöver du träna. Vill du varje månad har tillräcklig med pengar behöver du kanske leta ett annat jobb, avsluta några prenumerationer eller ändra din shopbeteende. Skriv en plan HUR du kan uppnå dina mål. Tänk ordentlig genom hur du kan uppnå dina mål, vilken hjälp du behöver och vilka olika steg du behöver ta för att komma i mål.

  1. Tro

Tro på dig själv att du kan uppnå din mål. Var realistisk i din målsättning samtidigt som du ska vara optimistisk. Kanske du har en dröm om var du vill vara om tre år och vet att det inte är realistisk att ha det den 31 december 2018. Allt eftersom tiden går kan det bli svårare och då är det en vanlig reaktion att ge upp. Ditt omedvetna vill hålla kvar dig i din komfortzon. Och hur kan du hålla dig själv ansvarig för att göra det idag, imorgon, och i övermorgon? Hur kan du motiveras? Skriv ner några rader om varför du vet att du kan, vilka bevis du har att du kan och vem som också tror att du kan. Skriv några pep radar till dig själv och läs din egen peptalk regelbundet.

  1. Engagera

Endast genom att skriva ner dina önskningar, plan och pep kommer du inte i mål. Du behöver engagera dig.  Jag rekommenderar dig att skriva ett kontrakt med dig själv och häng det på en plats du dagligen kan se det. Till exempel:  ‘’Jag väljer att prioritera mig själv under 2018 och jag -reserverar …. minuter per dag ….  Gånger i veckan. … Jag lovar mig själv att ta små steg i att ………  Med kärlek, (ditt namn)” 

  1. Berätta

Berätta gärna för en vän vilket mål du vill uppnå 2018 och fråga vännen om hon då och då vill peppa dig. Ännu bättre är att du har en vän som också vill uppnå något 2018 och att ni pratar vare vecka om era insatser. I det Röda Tältet Mötesplatsen du kanske hitta en kompis som har samma mål som dig.

  1. Börja

Gör något varje dag. Att gå en mil börja med första steget. Min utbildning till att bli Sveriges enda certifierade psykotraumaterapeut tog 10 år efter psykologexamen och nästan varje dag har jag läst, studerat för att komma ditt och fortfarande läser jag något dagligen kring ämnet för att hålla mig uppdaterad. En av mina mål för 2018 är att skriva en bok om PTSD och sexuella trauman. Mitt långtidsmål är att en miljon kvinnor ska uppleva att det går att bearbeta ett sexuellt trauma.

 

Hur kommer din belöning att se ut?

 

Jag önskar dig ett underbart 2018 och jag önskar att du kommer att uppnå din längtan.

Önskar du support i din bearbetningsprocess under 2018 kom gärna med i Det Röda Tältet!

Vill du få min blogg varannan vecka i din e-postlåda? Prenumererar dig då på Jeanettes fria utbildning och inspiration. Klick här.

 

Namasté

 

 

Jeanette

2017-12-20T13:28:24+00:00

Leave A Comment