Hej!

Detta inlägg handlar om Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) och högsensitiv personlighet eller Highly Sensitive Person (HSP). I förra blogginlägget skrev jag om sambandet mellan PTSD och HSP och att många av mina klienter rapporterar att de är HSP. Det är ganska logiskt, PTSD leder till högre känslighet och högkänslighet i sin tur leder till att lättare utveckla PTSD.

Här beskriver jag hur du kan skilja mellan PTSD och HSP och vad du skulle kunna göra åt det.

Den första frågan är; har du alltid varig högkänslig eller kom det senare i livet efter en traumatisk händelse? Märker du skillnad? Har du trauma från tidig barndom kan denna fråga vara svår att besvara, då det är svårt att skilja på vad som är vad.

Triggers

Det kan vara bra att utforska vad som triggar dig. Vilka ljud, vilka situationer eller vilka beröringar. Kommer responsen direkt, okontrollerbart eller byggs den successivt upp? Reagerar du alltid likvärdigt på en viss situation eller är det mycket starkare om du till exempel är trött? Om du inte är så medveten kan det vara bra att kartlägga dina triggers och reaktioner. PTSD-responsen har en tendens att komma omedelbart.

Hur är din reaktion på vissa triggers? Står den i paritet med situationen eller är den mycket starkare? Vid PTSD är reaktionen ofta oproportionellt starkt. En stark reaktion som skulle ha passat i den traumatiska situationen men inte i situationen som triggar den. Så länge traumat inte är bearbetat, kan hjärnan inte skilja på om du är i en traumasituation eller om du ’bara’ blir påmind om en traumasituation ur ditt förflutna. Vid obehandlade trauman reagerar kroppen som om traumat händer här och nu.

Tester

På nätet kan du hitta tester om PTSD och HSP. I tester om HSP hittar du även positiva saker som extas, vara kreativ, ser möjligheter, stark intuition. Har du fler poäng på de frågorna är det mer sannolikt att du har HSP än PTSD.

Människor med HSP tycker i högre grad om att vara ensamma. Människor med PTSD känner ofta mer rädsla när de är själva.

Så väl vid PTSD som HSP är det viktig att ha koll på din stressnivå och förebygga att den blir för hög. Här kan du tänka på sömn, kaffe, alkohol, yoga, andningsövningar, mindfulness, ha egen tid, vara i naturen etc.

Diagnos

Det är inte lätt att skilja mellan HSP och PTSD och de kan även gå hand i hand. Som jag beskrev i förra inlägget kan händelser som anses vara mindre intensiva av andra ha en traumatisk effekt på individer med HSP. En mycket känslig person kan känna sig hotad snabbare och vara mer uppmärksam på faror. För att kunna ställa diagnosen PTSD måste man vara med om något livshotande eller ett sexuellt trauma. Jag har sett många klienter som uppfyller alla PTSD-kriterier förutom att en händelse inte var ett sexuellt trauma eller livshotande, som till exempel mobbning. Som konsekvens av det får många inte den behandling de skulle behöva.

Jag brukar säga till mina klienter: Om du har brutit ett ben för att du ramlade över en tröskel är det ingen som säger att du inte kan har brutit ditt ben för att du inte ramlade från en trappa. Du har kanske benskörhet. Vid PTSD-diagnos föreskriver man en viss allvarlighet och tittar inte på underliggande känslighet. HSP är en känslighet där obehagliga händelser kan leda till att man utvecklar återupplevelse, överspändhet, undvikande beteende, negativa tankar och nedstämdhet.

PTSD behöver alltid behandling, det går inte över av sig själv. PTSD-behandlingen jag skulle vilja rekommendera vid högkänslighet är EMDR. EMDR fungera även väldig bra vid psykiska tillstånd som till exempel ångest, fobi eller depression om de är en konsekvens av negativa händelser i ens liv.

 

Har du PTSD symptom skulle jag vilja rekommendera dig att söka dig till en EMDR terapeut som även har kunskap om HSP.

 

I nästa blogginlägg gästbloggar en av mina klienter om behandlingen.

 

 

Namasté

Jeanette

 

Kurser för professionella:

För dig som arbetar med klienter, patienter, elever, brukare, för dig som arbetar med människor

PTSD Kurs 

Klientcentrerad kommunikation kurs